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Exhibition Corresponding with Jeju Scoria - 제주 화산송이와의 조응

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작성일 20-12-31 17:25

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크리스토퍼 맥휴 (Dr. Christopher Mchugh)




제주 화산송이와의 조응


이것은 다양한 질료의 테스트 피스로 구성된 실험적인 연구이다.

마지막 시리즈의 용기들은 가마에서 유리 프릿트을 형성하는 ‘파트 드 베르(pâte de verr)기법’을 연상시키는 공정을 이용해 하소한 고령토와 석고 몰드에 의해 만들어지고 소성되었다. 몰드의 내부는 질감을 입히거나 단순한 이미지가 새겨져 있다. 제목은 코로나 바이러스 대 유행으로 제주 레시던시 프로그램으로 예정되었던 프로젝트가 서신을 통한 비대면 프로젝트로 변경된 것에 대한 반응이다. 또한 인류학자 팀 잉골드의 ‘조응’ 개념에 대한 언급이기도 하며, 여기서 만드는 행위는 물질과 작가의 감각 의식 사이의 상호 건설적인 관계에 의존한다. 제주 화산 송이에 관한 나 자신의 조응에는 일련의 실험이 포함되었는데, 이 실험을 통해 나는 화산송이를 어떻게 다룰 수 있는지에 대해 점차적으로 이해하게 되었다. 비록 그 과정이 비교적으로 비호환적인 물질을 길들이려는 시도가 수반되는 연금술적인 과정에 가까웠지만, 화산송이의 고유의 재료적 특성을 수용하는 것 또한 필수적이었다. 결과작들은 원시적이고 고고학적 외관을 가지고 있으며 화산 물질의 자연적 특성들은 문화적 레퍼런스와도 결합되어 있다. 


Corresponding with Jeju Scoria


This is an experimental body of work, comprising a range of material test pieces. The final series of vessels was formed and fired in molochite and plaster moulds using a process reminiscent of the pâte de verre technique of kiln forming glass frit. The interiors of the moulds were texturised or incised with simple imagery. The title responds to the project having been modified from a residency on Jeju Island to a postal project due to the coronavirus pandemic. It is also a reference to anthropologist Tim Ingold’s concept of ‘correspondence’, where the act of making is dependent upon a mutually constructive relationship between the material and the sensory awareness of the maker. My own correspondence with Jeju scoria, involved a series of experiments through which I gradually gained an understanding of how I could work with it. Although this was an almost alchemical process which involved attempting to tame this relatively non-compliant material, it was also essential to embrace the particular material properties of the scoria. The resulting pieces have a primitive, archaeological appearance, where the natural qualities of this volcanic material merge with cultural references. 


Belfast School of Art, Ulster University 도예학과 교수 


학력 

University of Sunderland (PhD) 

MEXT학자 교토 대학교 

University of Cambridge 고고학 (MPhil) 

Durham University 고고학 (BA) 


경력사항 

AHRC ultural Engagement Fellow, University of Sunderland, Sunderland

영국 선덜랜드 대학교 선더랜드 연구원


전시 및 수상 

2020 Land / Marks, 아일랜드 도자 트리엔날레, Farmleigh Gallery, 더블린, 아일랜드

2019 Solo The Setomonogatari Project, 영국도자비엔날레,Stoke on Trent, 영국

2018 충돌에서 생성된: 전생에서 오늘날까지의 영국 군인 미술, Compton Verney Art Gallery and Park, Warwickshire, 영국

2016 Wordsworth and Basho : Walking Poets, Kakimori Bunko, Itami, 일본

2015 Solo Objects in Motion – 조지 브라운 시리즈, 앨리슨 리차드 빌딩, 캠브리지 대학교 

2013 No Boundaries, 국민 대학교, 서울

2011 Solo 잭 크로포드의 심장 – 이름없는 영웅들의 성지, The Gallery of Wonder,그레이트 노스 박물관 : 핸콕


2015 Honorable Mention, 청주 공예 비엔날레 수상


출판 및 작품 소장 

2017 ‘세토모조가티라’-현대 고고학으로서의 도자 작업, Journal of Contemporary Archaeology, Vol 4.2, pp.183-194.

2017 '현대 과거의 고고학으로서의 도자기', Kevin Petrie 및 Andrew Livingstone (eds) The Ceramics Reader, Bloomsbury Academic, 런던 및 뉴욕, pp. 536-547.

2017 '점토와 기념: 도자 작업을 통한 전쟁의 신체적 경험 구체화', Encounters: Critical Military Studies Journal, Vol. 3 No. 1, 87-97 쪽. http://dx.doi.org/10.1080/23337486.2016.1224055

2016크린슨 저그 점토에서 무덤까지 (및 그 너머) : 도자 오브제의 수집 지점으로 탐구', Christie Brown, Julian Stair 및 Clare Twomey (eds) Contemporary Clay and Museum Culture, 런던 : Routledge , pp. 121-131.


일본 세토시립미술관

영국 선덜랜드 박물관 & 윈터 가든


강의 및 학술회의 발표 

2019 '세토모노가타리 프로젝트: 현대 과거의 고고학으로서의 도자기', 누가 우리 도자기를 앞으로 그릴 것인가? 고고학자 및 도예가의 토론, 영국도자 비엔날레 심포지엄, 런던 고고학 박물관 공동주최. 

2019 스토크에서 세토까지: 20 세기 일본에서의 영국 세라믹 제조 기술 및 스타일 채택', 세라믹 혁신 1000 년, 중세 후기 고고학 협회, 런던 고고학 박물관, 런던

2019. 일본에서 만들어지고 그 너머-창의적인 도자기 실습을 통해 일본 도자기 조각 산업의 최근 과거를 탐구한다'는 글래스고 학회, 중세 후기 고고학 회의. 

2016 세토모노가타리 – 현대 과거의 고고학으로서의 도자기', 세계 고고학 회의 8, 일본 교토 도시샤 대학, 영국 사사카와 재단 보조금 지원.


연락처 

E-mail: c.mchugh@ulster.ac.uk 

Website: www.communityinclay.org.uk 


Lecturer in Ceramics, Belfast School of Art, Ulster University


Education  

PhD Ceramics, University of Sunderland, Sunderland, UK

MEXT Scholar, Kyoto University, Kyoto, Japan

MPhil Archaeology, University of Cambridge, Cambridge, UK

BA (Hons) Archaeology, Durham University, Durham, UK


Personal eexperience (year, contents, place, city, country)

AHRC Cultural Engagement Fellow, University of Sunderland, Sunderland, UK

Research Assistant, University of Sunderland, Sunderland, UK


Exhibitions and award 

2020 Land/Marks, Ceramics Ireland Triennial, Farmleigh Gallery, Dublin, Ireland

2019 Solo The Setomonogatari Project, British Ceramics Biennial, Stoke on Trent, UK

2018 Created in Conflict: British Soldier Art from the Crimean War to Today, Compton Verney Art Gallery and Park, Warwickshire, UK

2016 Wordsworth and Basho: Walking Poets, Kakimori Bunko, Itami, Japan 

2015 Solo Objects in Motion – The George Brown Series, Alison Richards Building, University of Cambridge

2013 Solo Community in Clay – Ceramics by Christopher McHugh, Sunderland Museum & Winter Gardens

2013 No Boundaries, Kookmin University, Seoul, Korea

2011 Solo The Heart of Jack Crawford – A Shrine to Unsung Heroes, The Gallery of Wonder, Great North Museum: Hancock


2015 Honourable Mention, Cheongju Craft Biennale Competition, Cheongju, Korea


Publication and collection 

2017. ‘Setomonogatari – Ceramic Practice as an Archaeology of the Contemporary Past, Journal of Contemporary Archaeology, Vol 4.2, pp.183-194.

2017. ‘Ceramics as an archaeology of the contemporary past’, in Kevin Petrie and Andrew Livingstone (eds) The Ceramics Reader, Bloomsbury Academic, London and New York, pp. 536-547.

2017. ‘Clay and Commemoration: materializing the somatic experience of warfare through ceramic practice’, Encounters: Critical Military Studies Journal, Vol. 3 No. 1, pp. 87-97. http://dx.doi.org/10.1080/23337486.2016.1224055

2016 ‘The Crinson Jug from clay to the grave (and beyond): exploring the ceramic object as a gathering point’, in Christie Brown, Julian Stair and Clare Twomey (eds) Contemporary Clay and Museum Culture, London: Routledge, pp. 121-131.


Seto City Art Gallery, Japan

Sunderland Museum & Winter Gardens, UK (pending)


Lectures and Symposium presenter

2019. ‘The Setomonogatari Project: Ceramics as an archaeology of the contemporary past’, Who will draw our pots in the future? Archaeologists and Ceramicists in Conversation, British 

Ceramics Biennial (half-day symposium co-organised with Museum of London Archaeology)

2019. ‘From Stoke to Seto: The adoption of British ceramic manufacturing techniques and styles in twentieth century Japan’, 1000 Years of Ceramic Innovation, Society of Post-Medieval Archaeology, Museum of London Archaeology, London

2019. ‘Made in Occupied Japan and beyond – Exploring the recent past of the Japanese ceramic figurine industry through creative ceramic practice’, Society of Post-Medieval Archaeology Congress, University of Glasgow. 

2016. ‘Setomonogatari – Ceramics as an Archaeology of the Contemporary Past’, World Archaeology Congress 8, Doshisha University, Kyoto, Japan, funded by Great Britain Sasakawa Foundation Grant.


Contact 

E-mail: c.mchugh@ulster.ac.uk 

Website: www.communityinclay.org.uk 


 
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