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Symposium When history forgets gender, When gender forgets history

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작성일 21-01-09 17:29

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역사가 젠더를 잊을 때, 젠더가 역사를 잊을 때

When history forgets gender, When gender forgets history 


연정

Yeonejong 



역사와 예술의 교차연구 필요성

제주도의 역사에서 뿐 아니라 한국 현대사에서 아직 쟁점이자 정리되지 못한 제주 4.3이라는 거대한 역사적 사실 앞에 예술은 어떻게 반응하고 소통하며 그 간극들을 채우고 기록해갈 수 있을 것인가 하는 생각들로 이 논문은 시작하고자 한다. 

우리사회의 예술활동은 유럽과 미국 등 서구권 중심의 이상적이고 관념화되어 있는 미학의 테제들로부터 떨어져 나와 우리가 당면한 사회와 예술의 관계, 상호작용, 예술의 역할 등을 고민하며 새로운 활동들을 이어오고 있다. 사회의 여러 가지 영역 중에 역사와 예술은 어떻게 만날 수 있을까, 그 상호작용은 각자의 영역들을 어떻게 확장하고 시너지를 일으킬 수 있을까, 예술가로써 작품으로 역사에 접근할 때 태도와 미학은 어떻게 정립되어야 할까, 여러 가지 질문들로 우리는 작업을 시작한다. 

신역사주의의 논의들이 알려주듯이 역사는 권력자의 손에 쓰여왔고 공식적인 역사들은 사적인 개별주체의 역사들을 놓치기가 쉽다. 역사는 선형적이지 않으며 현재의 당면한 쟁점에 따라 그 중요도가 변화한다. 이에 예술은 공식적인 역사가 허락하지 않는 혹은 놓치고 있는 개별자의 미시적 관점들로 그에 다시 접근하여 권력의 펜에서 쓰여지지 않은 역사의 간극을 메워넣고, 기록하고, 새로운 상상들로 새로운 비전을 제시하는 역할을 한다. 즉, 기록에 대한 새로운 접근 그리고 새로운 관점과 대안의 제시가 그 역할이다. 

제주 4.3의 역사적인 사실들이 제대로 공론화되어오고 있지 않았고 밝혀진 역사적 사료조차 부족한 상황이지만, 공식적인 역사에서 언제나 부차적으로 취급되어오거나 누락되어 오는 여성의 이야기들은 이런 과정의 진행 단계에서 같이 발굴되고 새로운 관점의 역사를 써나가는 데 역할을 해야 할 것이다. 

이제껏 밝혀진 4.3의 역사에서조차 여성의 이야기들과 피해들이 주변화되어 있다는 것은 여러 차례 지적되어 오고 있다. 


Need for Cross-Over Study of History and Art

This study was pursued with the thought of how art could react and communicate to fill the gaps in the historical facts concerning the Jeju Uprising, which was a major event in not only the history of Jeju but modern Korean history in general and which has yet to be sufficiently recorded in detail. Artistic activities in Korean society have been separated from the ideal and ideated aesthetic theses from the West, including Europe and the United States, and new activities have been continued, while contemplating the relationship and interactions between current social issues and art and the role of art. We began this study with several questions among which were “How can history, which is one of numerous aspects of society, and art meet?” “How can their interaction expand the two areas and create synergy?” and “What type of attitude and view of aesthetics should an artist hold when making an artistic approach to history?” As the discussions of new-historicism have shown, history has been written by victors, and official histories often miss micro-histories. History is not linear, and its importance changes depending on the current issues. With respect to this, art plays a role in filling the gaps in history that were not written by those with power, recording them, and presenting a new vision with new imaginations by approaching history from the perspective of micro-histories that are not included in official histories.In other words, its role is taking a new approach to interpreting historical records and presenting new perspectives and alternatives.The historical facts of the Jeju Uprising have not been properly publicized to this day and even the historical records that have been brought to light are inadequate, but even under these circumstances, the stories of women who 

have always been made secondary or omitted in official histories should uncovered in the process of publicizing the historical event and making records thereof in order to write history from a new perspective. It has been noted on numerous occasions that even in the historical facts of the Jeju Uprising that have been revealed thus far, the stories of women and their pains and sufferings have been marginalized.

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