What we do

Exhibition To John and Jane doe _ 이름없는 이에게

페이지 정보

작성일 21-02-01 12:10

본문

김효선 (Dr. Hyosun KIM)  



이름없는 이에게 

권력자들의 힘겨루기에 희생된 4.3 사건의 희생자들과 권력과 불합리에 희생된 이름없는 모든 이에게 위로의 서신을 보낸다. 비극적 한국 역사의 한 장면인 제주 4.3 사건과 제주의 흙인 송이의 성질을 이용하여 왜곡되고 보도되지 않았던 역사를 다시 읽는 것이다. 엽서 크기의 내화판에 4.3 사건을 스크린 프린팅 하는 행위는 역사를 불러들이는 것이고, 그것을 가마 안에 소성함은 송이의 성질 중 온도 변화에 따라 색이 변하는 성질을 이용, 시간이 흐르면 역사의 색도, 해석도 바뀜을 표현한다. 층이 생기는 송이의 색깔은 세월이 지나면서 변하는 혹은 퇴색 될 수 있는 역사적 사실의 층을 의미한다. 반복과 층을 형성함으로 구상과 추상 그리고 재현과 탈 재현으로 물성의 회화성을 유도하여 역사적 사실을 시각적, 조형적 언어로 표현하였다. 이는 역사적 사실을 재해석하고, 반복과 층을 형성함으로 현재 살아가는 이 시간은 이름 모를 누군가의 희생이었음을 인식하고 추모하며 유가족들에게 이해와 위로를 보낸다. 

To John and Jane doe 

A letter of consolation is sent to the victims of the 4.3 Incident, who were sacrificed in the struggle of the powerful, and to all the nameless victims of power and irrationality. This is re-reading Korea history about distorted and unreported truth fact through the scene of tragic Jeju 4.3 incident and material quality of Jeju Songyi(Scoria). The act of screen-printing the 4.3 incident on a postcard-sized kiln shelf invites history, the firing of it in a kiln uses the material quality of scoria that changes colour according to temperature, that expresses the changed perception and interpretation of history over time. The layered colour of the scoria imply to a layer of historical fact that can change or fade over time. The pictoriality of material quality is intended between conception and abstraction, representation and post-representation to express historical facts in visual and sculpture language through the encounter of repetition and layering. Therefore, this time of living recognizes and commemorates to sacrifice of someone unknown, and sends understanding and comfort to the bereaved family through the reinterpretation of historical facts, repetition and construction of layers


CLab 대표 


학력 

University of Sunderland (PhD)  

Cardiff Metropolitan University (University of Wales Institute Cardiff) (M.A) 

서울 과학 기술대학교 (학사, 석사) 


경력사항 

서울과학기술대학교, 한양여자대학교, 단국대학교, 공주대학교 외래강사 역임 

2015 경기세계도자비엔날레 국제교류 큐레이터


전시 및 수상 

2019 개인전, 달 항아리의 은유-전복의 아름다움(기획 초대전 개인전) 갤러리자인제노

2016 개인전, 달 항아리 그 신선한 관점 (기획 초대전 개인전) Space + 갤러리 

2015 Making waves (서울 과학 기술대학교 미술관, 서울) 

2014 개인전,Re-interpreting the Korean moon Jar, Durham University Oriental Museum (Durham, UK)

2014 아시아 현대 도예전 (클레이 아크 김해미술관 돔하우스, 김해) 

2013 PhD Research from the University of Sunderland (National Glass Centre, UK)

2013 개인전, Hyosun Kim, CARCous Research Gallery National Glass Centre(UK) 

2012 PhD Research from the University of Sunderland (National Glass Centre, UK)

2011 Origin, Old Spitalfields Market (London, UK) 

2011 British Ceramic Biennial “Fresh” (Stoke-on-Trent, UK)

2011 New Blood, Sandford Goudie Galley, The Custom House(South Shields, UK)

2011 A Journey in Glass and Ceramic, Bed’s world Museum (Sunderland, UK)


출판 및 작품소장

2020 일상의 오브제-제주의 흙과 나무 (청주문화산업진흥재단) 

2018 데이비드 파이(David Pye)의 workmanship of risk 미적 가치와 현대 도자. 도예연구. 이화여자대학교 도예연구소, 제 27호 2018

2017 디지털 공예의 개념적 접근에 관한 연구: 유럽작가 중심으로 표현 도구로써의 디지털. 한국도자학회. Vol 14 No.1 2017. ISSN 1738-8473

  

영국 던험 대학 오리엔탈 박물관 

양구백자박물관 


연락처 

E-mail: happysunnyk@naver.com 

         kimhyosunny@cac20.c0.kr


Director of CLab 


Education  

University of Sunderland PhD (Ceramic)

Cardiff Metropolitan University (formerly; University of Wales Institute Cardiff) M.A (Ceramic)

Seoul National University of Science and Technology (formerly; Seoul National University of Technology) BA & MFA (Ceramic)


Personal experience 

Part-time lecture: Seoul national University of Science and Technology, Hanyang Women’s University, Dankook University, Kongjo National University

2015 Gyeonggi International Ceramic Biennale Curator of international Exchange


Exhibition and award 

2019 Solo, Metaphors of moon jar –Beauty of Subversion, Invitational exhibition (Gallery Zeinxeno,Seoul, Korea)   

2016 Solo, The Korean Moon Jar: Fresh Perspective, Invitational exhibition (Space + gallery, Ansung, Korea)

2015 Making waves (Seoul National University of Science and Technology Museum of Art, Seoul) 

2014 Solo, Re-interpreting the Korean Moon Jar, Invitational exhibition (Durham University Oriental Museum, UK)

2014 Contemporary Ceramic Art in Asia (ClayArch Gimhae Museum Dome House, Korea)

2013 Solo, Hyosun Kim, Invitational exhibition (CARCous Research Gallery National Glass Centre, UK) 

2013 PhD Research from the University of Sunderland (National Glass Centre, UK)

2012 PhD Research from the University of Sunderland (National Glass Centre, UK)

2011 Origin, Old Spitalfields Market (London, UK)

2011 British Ceramic Biennial “Fresh”(Stoke-on-Trent, UK)

2011 New Blood, SandfordGoudie Galley, The Custom House (South Shields, UK)

2011 A Journey in Glass and Ceramic, Bed’s world Museum (Sunderland, UK)


Publication and collection 

2020 Everyday Object – Jeju clay and wood (Cheongju Cultural Industry Promotion Foundation) 

2018 The aesthetic value of workmanship risk and contemporary ceramics based upon the David Pye theory/Ewha Woman University Ceramic Research Centre/ No 27

2017 Research on the digital craft through the conceptual approach/ Korea society of ceramic art/ Vol. 14 No.1


Durham University Oriental Museum

Yanggu Porcelain Museum 


Contact 

E-mail: happysunnyk@naver.com 

         kimhyosunny@cac20.c0.kr


 
ⓒ copyright2020.  CAC all rights reserved : CAC20.CO.KR
CONTACT
Namhee PARK : parknamhee@cac20.co.kr
Hyosun KIM : kimhyosunny@cac20.co.kr
Youngkyung SON : yk94@cac20.co.kr