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Annual Report The first project in Jeju 2020

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작성일 21-02-03 13:26

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2020 제주시각예술국제교류전: The Clay Reader-Scoria, Scoria, Jeju Scoria 

어디서 무엇이 되어 만나랴-Jeju Scoria 


제주는 화산 폭발에 의해 형성된 섬이다. 폭발의 분출 시기와 지리적 환경은 제주 점토에 있어 지역별로 그 성분과 특성이 다르게 나타나는 원인으로 작용하였다. 이러한 환경에 의해 전체 토양 중 70%는 화산쇄설물이고 30%는 비화산쇄설물토로 구성되어 있다. 70%를 차지하는 화산쇄설물(화산회토)은 화산이 폭발할 때 화산의 기반을 이루고 있던 암편이 지표상에 낙하, 퇴적되어 만들어진 것을 말한다. 이는 화산재, 화산암괴, 화산탄, 송이(Scoria)등으로 입자의 크기와 모양에 따라 분류된다. 화산쇄설물은 용암 내부의 화산가스가 빠져나가면서 다공질이 되는데, 이때 현무암질 용암으로부터 생성된 적색이나 흑색의 다공질 쇄설물을 ‘송이(Scoria)라고 한다. ‘송이는 제주 방언으로 가벼운 돌이라는 뜻이다. 송이(Scoria)는 기공이 많지만 물에 뜨지 않는 지름이 4mm 이상인 화산쇄설물을 말한다. 산화알루미늄(Al2O3), 산화철(Fe2O3)로 총 함량의 75% 정도이며, 스코리아에 포함된 철 화합물의 대부분이 적철석 계열의 산화철 형태로 존재한다. 스코리아의 색상은 적갈색(Redish-Brown), 황갈색(Yellow-Brown), 암회색(Dark-Grey), 검은색(Black)으로 구분된다. 이러한 송이(Scoria)는 점력이 낮고, 철분 함량이 많으며 소성온도 문제로 인하여 점토를 사용해야 하는 작가들에겐 독립적인 점토로 그들의 질료로 사용하여 시각적, 조형적 언어로 표현하기는 힘든 특성을 보인다.

 

송이는 오래 전부터 제주인의 삶과 함께 해왔다. 송이가루를 넣어 먹으면 가축이 병에 걸리지 않고 털에 윤기가 자르르 돌고, 난을 키울 때 송이 덩어리를 넣으면 꽃이 건강하고 아름답게 핀다고 한다. 또 천연 상태의 송이는 원적외선 방사율이 92%이상으로 신진대사를 활성화 하여 인체에도 좋은 영향을 준다. 


이러한 특성의 송이(Scoria)를 원재료(raw material) 그대로 사용하여 그 안의 잠재된 언어들로 현대 예술에 비판적 시선을 바탕으로 담론화하려 한다. 즉 작가들혹은 연구자들에게 그들의 분야에 어떠한 영향을 줄 수 있으며어떤 의미로 다가오고 또한 그것을 어떻게 인문학적미학적 언어로 확장 할 수 있는지에 대한 질문과 담론을 제시하는 것으로, 제주가 주는 자연의 ‘흙’이 인간에게 어떠한 의미와 가치로 표현되어지는 지에 관한 서사이다.


원칙적으로 작가들. 연구가들인 제주에 모여서 거주작가 프로그램 형식으로 진행하려고 하였다. 그러나  COVID-19 로 인하여 작가들이 현재 거주하고 있는 집 혹은 스튜디오로 송이를 보내어 작업 비디오를 찍어 디지털 방식으로 우리에게 돌려 달라는 요청을 하였다. 수합한 작가들의 작업을 가상 공간에서 표현하고 공유 하는 것으로  새로운 아트 플랫폼을 제안하였다. 



Jeju is an island formed by a volcanic eruption. The eruption timing and geographic environment of the explosion acted as the cause of the different compositions and characteristics of Jeju clay by region. Due to this environment, 70% of the total soil is composed of volcanic debris and 30% is composed of non-volcanic debris. Volcanic debris (volcanic ash soil), which accounts for 70%, refers to the formation of the rock fragments that formed the base of the volcano when the volcano erupted. These are classified into volcanic ash, volcanic rock mass, volcanic coal, and Scoria according to the size and shape of the particles. Volcanic debris becomes porous as the volcanic gas inside the lava escapes. At this time, red or black porous debris generated from basalt lava is called 'Scoria'. 'Songyi' means 'light stone' in the Jeju dialect. Scoria refers to volcanic debris with a diameter of 4mm or more that does not float in water although there are many pores. Aluminum oxide (Al2O3) and iron oxide (Fe2O3) are about 75% of the total content, and most of the iron compounds contained in scoria are present in the form of hematite-based iron oxide. The colour of Scoria is divided into Redish-Brown, Yellow-Brown, Dark-Grey, and Black. Scoria has a low viscosity, high iron content, therefore Scoria is difficult to express in visual and sculptural language for artists who have to use clay due to the problem of firing temperature, using it as a raw material of clay.

 

Scoria(Songyi) with the lives of Jeju people for a long time. It is said that if Scoria(Songyi) powder to eat, the livestock does not get sick and the fur turns shiny, and if songy(Scoria) powder is added when growing orchids, the flowers bloom healthy and beautifully. In addition, the natural state of Scoria(Songyi) has a far-infarared raditionan rate of far-infrared radiation rate of 92% or more, which activates metabolism and has a good effect on the human body


We attempt to discourse the potential of raw material qualities that artists and research use characteristics of Scoria based on the critical perception of contemporary art. In other words this project to how Scoria can affect artists or researchers, in what meaning it comes, and how to expand it into humanities and aesthetic languages. Therefore this is a narrative about the meaning and value of the "clay” of nature that Jeju gives to humans.


In principle, artists and researchers gathered in Jeju and tried to proceed in the form of a residence program. But we sent the Scoria to the aritsts' home or studio and asked to take a video of the artwork and return it to us digitally as the porject could bot phusically happen dut to COVID-19 restrictions. This project suggested a new art platform for artists to express and share their idea in vitual space.   





 
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